2013-11-26

The Augustgala. (Swedish post)

Hem

Jag fick inbjudan till Augustgalan för några veckor sedan, och tro mig när jag säger att lyckan var på hög nivå. AUGUSTGALAN. Sveriges största och mest prestigefulla litteraturpris - Augustpriset.

Ingen kan nog ana hur stressad jag var, sminkningen tog längre tid än beräknat och som råge på det hela krånglade pendeltågen JUST DEN KVÄLLEN. Mitt smink rann, lårstrumpbyxorna halkade ner hela tiden och jag kom PRECIS i tid till galan. 

Och galan? Den var helt fantastisk. 

Jag kan fortfaande inte sammanfatta allt, hur ska jag få med alltihop i ett inlägg?
Eva Röse var underbar, helt klart en värdig programledare, hennes kärlek för böcker var genuin, så äkta, exakt de egenskaper en programledare för Augustgalan ska ha. Hela galastämningen var euforisk, att vara i en salong full med läsälskare är verkligen mäktigt. Alla känner kärlek för samma sak - det skrivna ordet. 

Böckerna som vann Augustpriset:

Årets svenska skönlitterära bok
Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek, Lena Andersson 

Årets svenska fackbok
Expeditionen, Min kärlekshistoria, Bea Uusma

Årets svenska Barn- och ungdomsbok
Snöret, Fågeln och jag, Ellen Karlsson och Eva Lindström

Men vi ska inte glömma det priset som sitter mig närmast om hjärtat - Lilla Augustpriset.

Lilla Augustpriset kan alla mellan 16 - 20 vinna. Alla har samma chans att vinna, och i år hade 628 bidrag skickats in, 6 gick vidare och 1 vann.

17 åriga Nicole Accord!

Att kunna säga 'jag har vunnit ett augustpris' måste vara helt förunderligt. Att vinna ett sådant pris vid 17 års åldern är ju helt fantastiskt. och att tävla mot 627 andra, och VINNA? 
som en tjej född år 96 jag själv är jag otroligt stolt över Nicole. Bra jobbat.

Jag förstår verkligen varför hon vann. Hennes novell är så mycket mer än en novell. Det är mycket mer än det skrivna ordet, det är en novell om livets väntan. En novell som inte lämnar en endaste läsare oberörd. 
Hennes sätt att använda orden på är fängslande, jag fann mig själv 'blixtläsa', jag ville veta hur novellen skulle avslutas.
Ett fint slut indeed.
Nicole Accord är ett namn att ha på minnet för hon kommer bli stor.

Innan jag avslutar det här inlägget måste jag bara få säga en sak.. JÖSSES vilka snygga killar jag såg på galan!


Sminkning på G, tack Duktiga Maria för
all hjälp <3
outfit
Nicole Accord tar emot pris

salongen där supén serverades.






No comments:

Post a Comment