2013-07-10

The Hobbit / Hobbiten REVIEW +

The Hobbit
English Review
By J.R.R. Tolkien


Paperback351 pages
Published August 15th 2002 by Houghton Mifflin 


This book was recommended to me by a boy with nice hair that you just wan't to braid, and because he had nice hair I decided to give this book a try.

I have this rule which i know a lot of other people have too "read at least 100 pages before putting it down"

I did and I just could not finish the book, so because of that this review will be short. 
The thing with this book is that It was good. I loved the language, words were used in a marvelous way, great main character that seemed very nice and humble.

everything was there for me to like, I shuld have liked the story but I just... didn't.
I don't know if it was because so much happent so fast I felt like I couldn't cope, or if it was because I just could not see the point of finishing this book. during the time I read this book I found myself looking longingly at my bookshelf, just wanting to read something else but this book.

However, I must point out that I think this is a fantastic children's book and I wish I had read it a few years before, or had someone read it to me as a bedtime story or something, I think I would have appreciated the giants, trolls and dwarves more then.


Bilbo Baggins, a simple Hobbit, never asked for adventure. It literally came knocking on his door -- 13 dwarves (Tolkien's spelling with the "v") and Gandalf the wizard show up to tea to hire Bilbo as a thief in their quest to reclaim a hoard of treasure. It's stashed far away and guarded by a fierce dragon, Smaug. Bilbo will have to cross the Misty Mountains -- troll and goblin country -- and the untamed wilds of Mirkwood, where straying from the path can be deadly. In exchange, he gets an even share of the treasure and quite a story to tell. But is one little hobbit really up for such a big adventure?

The HobbitSwedish Review

Av J.R.R. Tolkien


  • Originaltitel: The Hobbit
Författare: 

J. R. R. Tolkien

  • Översättare: 

    Erik Andersson

  • Översättare: 

    John Swedenmark

  • Förlag: 

    Norstedts



Den lille hobbiten Bilbo Secker dras av trollkarlen Gandalf grå med på äventyr tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. De ska röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug.

På vägen stöter de på ruskiga troll och vättar, men också hjälpsamma varelser som alver, jätteörnar och den store Beorn. Bilbo träffar också den slemmige Gollum som håller till i en mörk grotta uppe i bergen. Gollum utmanar Bilbo på en tävling och blir där av med sin magiska osynlighetsring. En ring som kommer att spela en viktig roll i berättelsen.



Denna bok rekommenderades till mig av en pojke med fint hår som du bara vill fläta, och eftersom han hade fint hår beslutade jag att ge denna bok ett försök.
 
Jag har denna regel, som jag vet att många andra människor också har "läst minst 100 sidor innan du lägger ner den"

Jag läste 100 sidor och jag bara kunde inte avsluta boken, så på grund av att detta kommer denna översyn att vara kort.
Grejen med denna bok är att Den var bra. Jag älskade språket, var ord användes på ett förunderligt sätt, fantastisk huvudperson som verkade mycket trevlig och ödmjuk.

Det här var en sådan historia jag borde ha gillat men jag bara... gjorde inte det.
Jag vet inte om det berodde på att så mycket hände så fort jag kände att jag inte kunde klarde av det, kändes lite som en soppa på en soppa, eller om det var för att jag bara inte kunde se poängen med att avsluta denna bok. under tiden jag läste denna bok jag fann mig själv tittar längtansfullt på min bokhylla; ville bara läsa något annat som inte var denna bok.

Jag måste dock påpeka att jag tycker att detta är en fantastisk barnbok och jag önskar att jag hade läst den några år innan, eller haft någon läsa den åt mig som en godnatt saga eller något, jag tror jag skulle ha uppskattat jätterna o trollen och dvärgarna mer då.


~stay smart, stay chic
xoxo Lihini

No comments:

Post a Comment